Să ridicăm un păhărel, căci dacă ministrul de Interne vrea să învârtă deasupra capetelor românilor bâta unui Cod Rutier cât mai punitiv, şeful lui tocmai a dat liber la gustatul unui pahar de vin înainte de a conduce. Şi a făcut-o în cel mai caracteristic stil posibil: vorbind despre ceva ce nu cunoaşte, la doar o zi după ce o fată a fost spulberată pe o trecere de pietoni de către un şofer băut.
„Până la 0,2, vorbesc de omul obişnuit care se duce la o nuntă şi gustă un pahar de vin, nu e nici măcar contravenţie, dar de la 0,2 la 0,5 e contravenţie şi se suspendă permisul, iar de la 0,5 e infracţiune”, a declarat Premierul, semnalând tuturor românilor că pot bea liniştiţi un pahar de vin înainte de a se urca la volan, n-o să li se întâmple nimic. Acum, normal că n-o să se îmbete mulţi de la un păhărel, dar ar trebui totuşi să ştiţi că 250 de ml de vin obişnuit duc la o alcoolemie de 0,3-0,4, care durează cam o oră de când a fost „gustat” respectivul pahar. Adică veţi avea permisul suspendat, hîc, nu vă luaţi după Premier. Iar dacă aţi gustat un pahar de vin mai măricel, intraţi direct la penal, chiar şi la o oră după ce l-aţi dat pe gât!
Nu vă luaţi după Premier nici dacă vreţi să beţi un pahar de bere, căci dacă paharul are 330 ml şi vă urcaţi la volan la 30 de minute după ce l-aţi băut, riscaţi să rămâneţi fără carnet. Nu mai vorbesc de amenda usturătoare ataşată. Normal, toate depind şi de organism, însă riscul e acolo, iar maniera complet absurdă în care Premierul şi-a justificat relaxarea Codului Rutier tocmai în privinţa alcoolului la volan pe mine unul m-a lăsat fără grai. Trăim într-o ţară în care legea e oricum luată la mişto, iar toleranţa românului faţă de sine însuşi, fără limite. A ieşi public şi a spune că e OK să guşti un pahar de vin sau de bere înainte de a te sui la volan (oameni suntem, nu?) este o dovadă de iresponsabilitate incredibilă.
I-aş reaminti domnului Premier că una dintre cauzele majore ale accidentelor mortale din Europa este consumul de alcool înainte de a te sui la volan – un studiu european (DRUID – .pdf) arăta că nu mai puţin de 31,7% dintre şoferii decedaţi în urma accidentelor grave erau sub influenţa alcoolului (alcoolemie mai mare decât 0). 24,4% dintre şoferii implicaţi în accidente aveau alcool în sânge. Iar asta, în ţările din Europa de Vest! Da, chiar acolo, în Europa cea mult prea civilizată, cea care are totuşi o infrastructură funcţională, nu criminală ca la noi, normele prea permisive cu privire la consumul de alcool fac ravagii. Poate că nu s-a gândit la asta când s-a grăbit să dea Europa drept exemplu.
Prin contrast, în România „doar” 11% dintre accidentele grave au drept factor concurent consumul de alcool. Iar când zic „factor concurent” mă refer la influenţa acestuia asupra producerii accidentului, căci un studiu OMS arăta că în prezenţa alcoolului în sânge (chiar şi sub 0,2 la mie), şoferii cu vârste între 16-20 de ani au un risc de trei ori mai mare de a produce accidente faţă de cei de peste 30 de ani, iar o alcoolemie de 0,5 creşte riscul de accident al oricărui şofer de 40 (patruzeci) de ori! Joaca cu focul, continuată de europeni, fusese curmată în România. Iată că acum Premierul vrea să o reintroducă.
Apoi, deşi mă număr printre puţinii care consideră că înăsprirea Codului Rutier este o măsură binevenită, nu cred că domnul ministru de Interne are o prea mare legătură cu ce se întâmplă de fapt pe străzile şi şoselele din România, iar efectul nu va fi altul decât creşterea nivelului şpăgii.
Altfel, ar şti că sunt sute de kilometri cu restricţii de viteză uitate de pe vremea când acele porţiuni erau în lucru, numai bune de întins capcane radar şoferilor – aceştia s-au obişnuit să le ignore. Că un drum Bucureşti – Iaşi durează cu o oră mai mult din cauza restricţiilor de viteză de 50 km/h în localităţi similare celor de pe DN1 unde se circulă cu 70 km/h – iar ca acest drum sunt atâtea altele! Că după trei ore de radare, toţi scapă piciorul pe acceleraţie în satele din nordul Moldovei, alergând cu 100 km/h fără să-i întrebe nimeni nimic. Din nou, replicabil în atâtea zone ale ţării, unde zonele cu restricţii absurde sunt urmate de asaltul şoferilor deja nevrozaţi.
Că semnalizarea rutieră a lucrărilor în carosabil este făcută de marmote, la fel ca şi marcajele rutiere cu linie continuă acolo unde ai vizibilitate şi cu linie întreruptă acolo unde nu ai. Că pietonii nu sunt sancţionaţi defel de către agenţii de circulaţie, deşi cauza numărul unu (1!) a accidentelor mortale din România este traversarea neregulamentară. Că tot ei sunt fugăriţi pe trecerile de pietoni, aceasta fiind a treia cauză ca importanţă a accidentelor grave din România.
Şi că agenţii dumnealui închid ochii la cel puţin 70% din încălcările legii, aceasta fiind de fapt cauza numărul unu a debandadei incredibile din România, spre deosebire de ce fac aceiaşi şoferi români imediat ce trec graniţa spre Vest. Un par mai mare în mâna cuiva care nu folosea nici nuiaua nu foloseşte la nimic. Ba dimpotrivă, va fi folosit chiar şi mai rar, căci, cum spunea Premierul, „oameni suntem”. Ceea ce îi cuminţeşte pe români în Vest nu este cuantumul amenzilor, ci conştientizarea faptului că nu vor fi iertaţi dacă încalcă legea. E atât de simplu.
Altfel, pe străzile din România oricum vom continua să ne comportăm ca-n codrul rutier. Omorând un român, în medie, la fiecare patru ore. Să bem şi să ne veselim, zic, acum avem voie!